Як визначити токсичні ігрові проекти NFT

Протягом останніх кількох років ігри, що використовують технологію блокчейн, активно розвиваються та залучають нових гравців, а ринок децентралізованих ігор — широко відомий як GameFi — набув великої популярності.

Індустрія Gamefi розпочалася ще в 2013 році, і з тих пір сфера повільно розвивається, але в 2021 році популярність децентралізованих ігор вибухнула разом із бумом у незмінні токени (NFT). За даними аналітичної служби Dappadar, загальна вартість однієї з найпопулярніших ігор на основі блокчейна Axie Infinity перевищує 550 мільйонів доларів.

Але індустрія GameFi має свої проблеми. Багато проектів часто «запускаються» незалежно від стадії розробки гри.

І хоча біткойн (BTC) цінова тенденція може підвищити або послабити успіх проектів GameFi, не обов’язково існує пряма кореляція.

Незважаючи на ведмежий ринок, ціна багатьох токенів GameFi сьогодні зростає через їх компонент NFT, оскільки інвестори прагнуть заробляти гроші на перепродажі ігрових героїв та цифрових предметів, а не зосереджуються на вдосконаленні ігрової механіки.

Вибираючи проект GameFi, варто враховувати маркетингову та технологічну складову: наскільки активно просувається проект і які переваги токен проекту дає його учасникам.

Однак потрібно бути обережними з обіцянками «пиріг у небі» від проектів токенів GameFi, оскільки в просторі багато шахраїв.

Один з найбільших скандалів GameFi стався восени 2021 року, коли криптовалюта Squid на основі Гра кальмари шоу впало майже до нуля після того, як піднялося до 2800 доларів.

Маркер, заснований на серіалі Netflix, але не пов’язаний з ним Гра кальмаривперше з’явився в жовтні 2021 року. Це була криптовалюта, яка складалася б із шести раундів, подібних до раундів смертельної конкуренції в сюжеті серії.

Щоб взяти участь у кожному раунді, користувачам потрібно було сплачувати токенами Squid. Запуск гри був запланований на листопад. Розробники отримають 10% зібраних коштів, а переможці гри 90%. На момент випуску токена користувачі відзначали, що продати куплену валюту неможливо.

Крім того, у спостерігачів почали з’являтися підозри, коли виявилося, що між токеном, Netflix та авторами серіалу не було офіційного зв’язку, тому вони почали попереджати користувачів про можливе шахрайство. Коли такі попередження набули масового характеру, шахраї оперативно вилучили всі гроші. За деякими даними, шахраї вкрали 3,38 мільйона доларів.

Лідери “класичної” ігрової індустрії є дуже підозрілими Gamefi і, як правило, взагалі уникати галузі, що є ознакою для обережності користувачів. Гейб Ньюелл, генеральний директор Valve — одного з найбільших розробників відеоігор у Сполучених Штатах — у лютому 2022 року прокоментував рішення своєї фірми тримайся подалі із сектору GameFi.

Ньюелл стверджував, що ігри з NFT і механікою блокчейну є «поверхневими та схематичними», а творці та проекти NFT «не люди, з якими ви дійсно хочете мати справу».

Ньюелл додав, що в секторі NFT бувають імовірно поширені випадки шахрайства, заявивши, що через волатильність цін на токени гравці навіть не розуміють, коли і що купувати.

Останні: Невловимий Bitcoin ETF: Гестер Пірс критикує відсутність юридичної чіткості щодо криптовалют

Генеральний директор Epic Games Тім Суїні приєднався до свого колеги на початку цього місяця, назвавши аферу Fortnite та заявив, що компанія готує юридичні дії, щоб закрити її. Однак творці Fortnite Token у відповідь описали його як проект, створений фанатами, без якогось конкретного власника чи компанії. Токен Fortnite вперше з’явився наприкінці 2021 року і, безсумнівно, намагався приєднатися до мегахітової гри Battle Royale від Epic.

Як NFT вписуються в ігри?

Щоб зрозуміти GameFi, слід ознайомитися з NFT та їх інтеграцією зі смарт-контрактами. NFT — це актив, цифровий чек якого розміщено в блокчейні.

Смарт-контракт пов’язаний з NFT. Це звучить серйозно і професійно; хоча насправді це лише невеликий шматок коду. І цей маленький фрагмент коду може бути будь-яким, включаючи посилання, яке веде до файлу JPEG, що зберігається на центральному сервері. Справді, левова частка NFT нині є саме цим.

Смарт-контракт, який використовується для «маніпулювання» об’єктом NFT між іграми, не є багатофункціональним інструментом. Він не включає модель, текстури, опис, звук, анімацію тощо, щоб елемент чи символ можна було легко перенести з одного заголовка в інший. Таким чином, щоб інтеграція між двома іграми працювала, ці ігри повинні бути створені, запущені та підтримувані через єдину інфраструктуру або ігровий движок. Такі інтеграції наразі не існують в ігровій індустрії.

Крім того, гра NFT може працювати лише в тому випадку, якщо у неї є великий пул користувачів із власною економікою, де гравці можуть купувати та продавати в грі речі у вигляді NFT. Проте багато традиційних ігор вже мають таку економію.

Наприклад, EVE Online продає та купує кораблі за реальні гроші, тоді як Counter Strike: Global Offctal підштовхує шкури за ціною квартир та автомобілів. Загалом, самі NFT не мають цінності, і завдання власника NFT — переконати користувачів, що їхні активи коштують реальних грошей.

Виявляється, навіть якщо розробники тієї чи іншої гри не хочуть обманювати гравців, а дійсно розвивають свій проект, їм потрібно переконувати користувачів в унікальності, свіжості та цікавості свого проекту, а це буває вкрай рідко.

Як розпізнати шахрайську гру?

Шахрайські ігри NFT часто бувають масштабними та навмисними. Більшість інвесторів у таких проектах – це не експерти, а початківці, а шахраї користуються та заманюють недосвідчених користувачів за допомогою реклами та прекрасних сайтів. Тому користувачі повинні звернути пильну увагу на деякі деталі (пояснення нижче).

Команда проекту

Розробники професійних проектів завжди мають накопичений досвід. Їхні біографії можна легко знайти в Інтернеті з послужним списком того, наскільки успішними були їхні минулі ідеї.

Однак у GameFi є багато серйозних проектів, які запускають анонімні команди. Про них можна знайти небагато інформації, оскільки вони приховані за прізвиськами чи псевдонімами.

Огляди на професійних платформах

Вивчаючи проект, ніколи не варто спиратися на рекламні слогани. Відгуки про них краще читати на незалежних професійних платформах. Блокчейн-спільнота швидко реагує на появу нових проектів. Протягом кількох годин будь-яка ідея буде проаналізована з усіх боків.

Але шахраї пристосувалися і придумали, як обдурити користувачів. Деякі команди просувають проекти, написавши позитивні відгуки про компанію на сторонніх сайтах. Вони попередньо зареєстрували кілька сотень рахунків на великих форумах під виглядом реальних користувачів. Коли надається команда, вони надсилають текст, підготовлений відповідно до посібника з навчання. Отже, інвестори не можуть покладатися лише на відгуки.

Проекти в соціальних мережах

Не забудьте переглянути соціальні мережі проекту та звернути увагу на кількість людей, які беруть участь у їх діяльності в чатах та коментарях та характері повідомлень. Не буває секретних проектів без користувачів.

Розумний контракт

Найпростіший спосіб перевірити розумні контракти проекту — скористатися такими ресурсами, як Etherscan або BscScan. Провідники блоків нададуть вам інформацію про те, коли проект був створений, виведений на ринок, скільки користувачів у нього та скільки жетонів було видано.

Майбутній дохід від проекту

Кожен проект створюється для того, щоб заробляти гроші, і важливо розуміти, звідки буде братися додана вартість. Людина не повинна інвестувати, поки не зрозуміє джерело прибутку від проекту.

Мережевий маркетинг

Існує багато проектів GameFi, які побудовані на багаторівневій системі маркетингу (MLM). Це схоже на класичний мережевий маркетинг, який сам по собі не є аферою. Велика кількість хороших проектів використовувала MLM для залучення нових користувачів, але якщо проект не має джерела доходу, крім мережевого маркетингу, то це, швидше за все, шахрайство. Окрім МЛМ, мають бути механізми доданої вартості. Реальні проекти не можуть безпідставно обіцяти користувачам величезні відсотки прибутку.

Від ігор до скарбничок: навчання біткойн «неповнолітнім» майбутньогоНещодавно: від ігор до скарбничок: навчання біткоінам «неповнолітніх» майбутнього

Ітан Макмехон, економіст Chainalysis, сказав Cointelegraph, що слід звернути увагу на посилання, які з’являються на веб-сайті проекту:

«Шахрайські проекти, такі як Squid Game, часто починаються лише з білого паперу, цільової сторінки та розміщення токенів на великій біржі криптовалют. Вони можуть рекламувати фальшиві партнерства, неіснуючих співробітників та/або 3D-візуалізації, вкрадені або придбані заздалегідь. Інші потенційні ознаки включають друкарські помилки та непрацюючі посилання. Звичайно, варто також перевірити, чи дійсно ви можете грати в гру. Якщо ні, то це може бути схема «накач-звали» або «витягніть килим».

Хоча ринок ігор NFT дійсно переоцінений, NFT як інвестиція ще не досягли свого потенціалу. NFT потрібно розуміти ширше, а не вірити, що це просто предмети, які ви отримуєте після незліченних годин шліфування. Негативне упередження щодо ігор NFT серед скептиків сформувалося саме на тлі нестабільної торгівлі активами без чіткого варіанту використання.

NFT можуть і повинні мати внутрішню цінність. Для того, щоб ринок NFT дозрів, необхідний міцний зв’язок із реальними активами та послугами.

Педро Еррера, керівник відділу досліджень DappRadar, вважає, що майбутнє криптоігор світле, натякаючи, що воно може рухатися без NFT:

«З моєї точки зору, блокчейн-ігри будуть масовими, але до фактичного масового впровадження у нас ще кілька років. Традиційні ігри – це індустрія на 60 мільярдів доларів, де люди витрачають близько 20 мільярдів доларів на рік на покупки ігор, таких як носимі пристрої, зброю та скіни. Коли перша гра Blockchain AAA поєднує в собі хороший ігровий досвід з криптовалютами, ми побачимо традиційні геймери, пуристи звертають свою увагу на ігри blockchain. А також є метавсесвіт Web3, де MMORPG стануть переважаючим способом спілкування та гри. Таким чином, майбутнє блокчейн-ігор є оптимістичним. Щодо шахрайства, то, ймовірно, буде пара, але в NFT їх частіше можна побачити».